
koffer met maanwormen | J. den Besten
Met de methode art-Based learning wordt het kunstwerk de leermeester, een kennisbron, gesprekspartner, een mogelijke wereld. Feitelijke informatie over de achtergrond, techniek en jaartallen van een kunstwerk komen niet direct aan de orde. Je leert niet over kunst, maar meer over jezelf door middel van kunst. Het geeft inzicht in denken en is geschikt voor iedereen ongeacht leeftijd of achtergrond.

Het eindonderzoek, “jezelf zijn is een kunst”, onderzoekt kunst als kennisbron voor existentiële vragen en persoonsvorming door Art-Based Learning. Een pdf versie van het onderzoek kun je downloaden, open de link in de hieronder.
Anne pleit voor meer erkenning van artistiek en creatief denken, waarbij autonoom denken, toevalligheden, verbeelding en onverwachte verhalen centraal staan.
Kunst als kennisbron voor existentiele vragen..
Tot slot is Art-Based Learning (ABL) een beproefde methode om kunst te beschouwen en tegelijkertijd aandacht te besteden aan jezelf, het stimuleert en traint creatief denken.
In juli 2021, na het afronden van de studie aan ArtEZ heeft Anne Marie zich in ABL gespecialiseerd, hiervoor volgde zij een scholing bij cultuur oost.
De methodiek is leren van kunst als een gedachtensysteem waarmee je in dialoog kan treden. Je stelt jezelf een vraag en ontdekt wat een kunstwerk je kan vertellen. Met het idee dat een kunstwerk tot je kan spreken treed je in dialoog.

De kern van menszijn is misschien wel je creatieve zijn..
Iets scheppen, iets nieuws maken of uitvinden dat alleen jij kan. Aangesproken worden in je creativiteit heeft betrekking op je directe menszijn.
bron: art-based learning, handboek - J. Lutters
finals 2021 ArtEZ Arnhem
